Klokkemarkedsprognoser 2024: Er tidevannet i ferd med å snu?

Klokkemarkedsprognoser 2024: Er tidevannet i ferd med å snu?

Selv nå som desember er her, er det vanskelig å tro. Et nytt år har gått forbi, og vi har sett noen fascinerende klokkelanseringer og markedsutviklinger. Noen av høydepunktene inkluderer Rolexs overraskende trekk under Watches & Wonders og kontrasten mellom stigende butikkpriser og mykere priser i bruktmarkedet. På mange måter har flere av trendene vi har opplevd de siste årene fortsatt å utvikle seg gradvis. Dette inkluderer flere fargedetaljer på urskiven, bruk av ulike materialer for klokkene og en tendens mot mindre klokkediametere. Likevel virker det som om vi har nådd et vendepunkt der noen endringer er i emning. Den mykere prisen i bruktmarkedet utgjør en betydelig kontrast til 2022. Det er ikke lenger en "garanti" for at en klokke vil øke i verdi hvis du får den til butikkpris. Rolex er elefanten i rommet, men jeg føler at den er mer synlig, spesielt når det gjelder limited editions (LE) fra andre merker. For eksempel forble mange LE-utgivelser gjennom Hodinkee i år, spesielt i den lavere prisklassen, på lager mye lenger enn forventet. På grunn av dette har tilgjengeligheten fra flertallet av merkene bedret seg, og nye lanseringer kan oppleves mye raskere hos en autorisert forhandler. Klokkemarkedet virker å være i endring, selv om det er en langsom prosess, og jeg tror virkelig de neste årene vil bli utrolig interessante å følge med på utviklingen.

Med flertallet av lanseringene for 2023 unnagjort, er det på tide for oss å vurdere hva vi kan forvente gjennom 2024. Jeg vil dele mine spådommer om hvordan klokker, merker og bransjen vil utvikle seg. Disse er bare mine meninger. Ingen av oss vet sikkert hva som vil skje, så jeg vil gjerne høre tankene dine i kommentarene også!

Lavere priser

De siste årene har vi vært vitne til en av de største prisjusteringene noensinne i bransjen. Det faktum at klokker har økt med 40-60 % i butikkpris på bare noen få år, er forbløffende. Prisene i bruktmarkedet er en annen historie, med noen sterkt etterspurte referanser som handles til flere ganger butikkprisen. Samtidig har vi begynt å oppleve en økonomisk endring. Inflasjon og rentenivåer har steget til svært høye nivåer, aksjemarkedet har falt, kryptoboblen har sprukket, og det å låne penger har blitt mindre attraktivt. Alle disse faktorene har resultert i mindre disponible inntekter for de fleste, og dette gjenspeiles i resultatene til store luksuskonglomerater som merker en dempet etterspørsel.

Source: Watchcharts
Screenshot 2023-11-27 at 12.01.45.png
Source: Watchcharts

Vi er nå i en situasjon der merkene har økt prisene eksepsjonelt raskt i møte med synkende etterspørsel. Dette vil påvirke noen merker mer enn andre, og jeg forutser ingen problemer for Rolex og Patek Philippe. Imidlertid, når vi vurderer hvordan JLC har endret prisområdet sitt dramatisk og hvordan Omega er nær taket for hva en klokke som Speedmaster er verdt, føles det som om bransjen som helhet igjen må revurdere. Det er utallige eksempler på klokker som har tatt et stort hopp oppover i pris, og nå som flertallet av forbrukerne må være mer bevisste, reises spørsmålet om noen klokker er verdt den oppgitte prisen.

Min spådom er at vi begynner å se priser bli mykere. Trenden er allerede tydelig i bruktmarkedet der prisene på etterspurte klokker har falt, og for andre finner du rabatter. Til slutt vil merkene bli påvirket negativt av denne etterspørselsendringen og må reagere. Jeg tror dette kan skje gjennom tre forskjellige kanaler. For det første kan det være en pause i ytterligere prisøkninger. Med denne ideen har merkene forhåndslastet de neste syklusene med prisøkninger, og herfra vil prisene være stabile. Dette kan være tilfellet både på kort og mellomlang sikt, og til slutt, når inflasjonen påvirker alt annet, inkludert lønninger (forhåpentligvis!), vil den relative overkommeligheten og verdien av disse spesielle klokkene forbedres. Den andre kanalen kan være gjenoppståelse av rabatter tilgjengelig hos autoriserte forhandlere. Merkene har prøvd å utrydde denne praksisen over tid og har vært ganske effektive med det. Likevel, hvis etterspørselen avtar og lageret må flyttes, kan rabatter gjøre en gjenoppståelse. Til en viss grad begynner du å se dette med spesielle "en gang" salg funnet online, selv om jeg tror rabattveien kan være et effektivt alternativ. Tredje og til slutt kan merkene senke gjennomsnitts- og medianprisen ved å lansere mer rimelige alternativer. Det er vanskelig å gå tilbake på prisene til klokker som allerede tilbys, så du kan begynne å se en trend der nye utgivelser kommer på den lavere enden av spekteret. Jeg tror dette ville være den beste metoden, da den kan gi nye, interessante inngangspunkter til et merke, samtidig som den ikke reduserer verdien av de dyrere klokkene som tilbys. Det er imidlertid det alternativet som vil ta lengst tid å tre i kraft.

Uansett metode, etter min mening, er vi på et vendepunkt, og det generelle detaljhandelsmarkedet vil bli mykere, i tråd med trendene som allerede er sett på bruktmarkedet.

Mer farger

Dette var en av mine spådommer for 2023, og som forventet, slo den til. Jeg tror denne trenden er her for å bli, og 2024 vil sannsynligvis se enda flere farger tilgjengelig. Bruken av farger har blitt bredere over årene av flere grunner. For det første kan vi ikke glemme at bruken av farger drives av mote, og avhengig av hvilken farge som vil være populær, går det gjennom distinkte bølger. Det er en grunn til at hvite urskiver var populære på et tidspunkt da dressklokker og lommeur var ettertraktet, eller hvorfor gullskiver var på moten på 1980-tallet. De siste fem årene, om ikke mer, har vi sett denne eksponentielle økningen i interessen for klokker. Samtidig har samfunnet blitt mye mer avslappet når det gjelder klesstil både på og utenfor arbeidsplassen. Dette har ført til en situasjon der flere vurderer en klokke som et tilbehør og føler seg komfortable med å finne måter å uttrykke seg på, med generelt mindre formelle omgivelser å bruke dem i. Unødvendig å si, har farge vært svaret.

Etter å ha sett på langsiktige trender for urskivefarger tidligere, for å oppsummere, er svarte urskiver uten tvil det mest populære valget blant merkene. Hvorfor skulle det ikke være det når det er så allsidig? Imidlertid har populariteten til hvite urskiver falmet siden 1990-tallet, men til gjengjeld har det vært en økning i farger som blått og grønt, som fortsatt pågår. Der de siste årene skiller seg ut, er imidlertid at merkene tar flere risikoer og er mer flamboyante med valgene sine. Vi ser både lyse og pastellpaletter brukt av selv de mest populære merkene. Alternativer som lys gul fra Rolex, limegrønn fra Oris i ProPilot X og brent rød fra Omega i Aqua Terra har begynt å virke normalt. Selv i november 2023 når jeg skriver dette, har Oris nettopp lansert ProPilot X 'Laser', som har en blå, grønn og fiolett farge skapt rent av lys. Etterspørselen etter disse typene klokker har økt, og merkene svarer med kreative og interessante referanser som gavner alle, selv om en ikke er etter din smak.

Image by Rolex
Image by Rolex
Image by Rolex
Image by Rolex

Jeg ser ikke for meg at denne trenden vil stoppe, heller ser jeg den øke. Det virkelige spørsmålet er hvilken farge som blir den neste store. Tydeligvis var Tiffany-blå og himmelblå de to fargene for 2022. I 2023 gikk Rolex inn i den flerfargede sfæren med lanseringene av Jigsaw og Bubble urskiver. Som en spådom tror jeg vi ser denne flerfarge-eksperimentasjonen fortsette fra merker som ennå ikke har gjort det. Nå som Rolex har gjort det, hvem sier at ikke Omega eller Breitling vil følge etter? Til og med Zenith har begynt ned denne veien med den regnbuefargede Defy Chroma II. Bortsett fra flerfarge, som kanskje ikke er for alle, på den mer tilbakeholdne enden av skalaen, tror jeg vi ser flere jordfarger. Dette kan variere fra off-white til khaki grønn og brun. Det er fremdeles et gap i dette segmentet når det gjelder populære klokker, og det kan være steget for de der ute som foretrekker mer konservative alternativer og ennå ikke har tatt et skritt inn i det fargerike segmentet.

Økning i Rolex-tilgangen

Hvis du leser dette, mistenker jeg at du vet at Rolex-klokker er vanskelige å få tak i når man handler fra en autorisert forhandler. Det som begynte med kun visse modeller som Rolex Daytona, har spredt seg til praktisk talt hver eneste rustfrie referanse og til og med noen edle metaller. Som nevnt tidligere, når vi diskuterer trenden i prissetting, har Rolex vært i forkant av denne etterspørselsbølgen. Det har vært "it"-gjenstanden for mange og er det første merket for de som for første gang interesserer seg for luksusklokker. Klokkene som produseres av Rolex er virkelig fantastiske, med tidløse design, utmerket byggekvalitet og følelse på håndleddet. Men Rolex klarer også å gi en ekte følelse av luksus (utenfor butikkopplevelsen) og merkekjenning som så mange søker. Klokker som helhet har blitt mer allment anerkjent som sosiale statussymboler, hjulpet av plattformer som Instagram, og dette har ført til at flere forbrukere enn noen gang før har blitt tiltrukket. Dette alene har vært en stor driver for den generelle markedsveksten og prisbevegelsene.

Det er for øyeblikket en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel, og til tross for at de produserer omtrent en million klokker i året, er Rolex et navn som sliter i dette rommet. Men de er klar over markedssituasjonen og har tatt noen skritt for å adressere dette fremover. For det første har de kjøpt Bucharer og har nå full kontroll over AD-nettverket innenfor gruppen. For det andre øker de produksjonskapasiteten. Tilbudet kommer til å bli bedre og, som tidligere nevnt da vi diskuterte tidligere prisfall, ser det ut til at etterspørselen avtar. Jeg forventer at i løpet av 2024 vil flere mennesker få tak i en Rolex gjennom en autorisert forhandler. Potensielt gode nyheter hvis du er på markedet for en!

Det er ikke alt. Når det blir enklere å få tak i en Rolex, tror jeg det vil skape en positiv innvirkning på konkurransen. Du lurer kanskje på hvordan. Selv om ingen har det eksakte svaret, tror jeg en del av attraksjonen til Rolex ligger i "jakten" - å ikke vite når du vil motta "anropet" eller "teksten" fra butikken din om at en klokke er tilgjengelig for deg. En følelse av at ved å bli tildelt en klokke fra merket er du på en måte heldig, selv om du er personen som bruker en betydelig sum penger hos dem. Når følelsen av eksklusivitet avtar med bredere tilgjengelighet, vil det være mindre press for å kjøpe en Datejust eller en to-tonet GMT som du er usikker på når du først bestemte deg for å kjøpe en Batman GMT. Samtidig vil nyheten ikke være like stor, og jeg tror du vil begynne å se folk som er mindre blendet av kronen og mer villige til å se andre steder. Kanskje en Blancpain Fifty Fathoms blir mer tiltalende, eller en Zenith Chronomaster? Uansett tror jeg det bare kan være positivt for Rolex og bransjen som helhet.

Avsluttende tanker

Det er små tegn på at klokkemarkedet er på et vendepunkt, enten det gjelder design eller prisstruktur. 2023 har vært et interessant år som har sett klokker som har overgått forventningene bli lansert, men samtidig noen indikasjoner på at 2024 kan bringe en litt annerledes miljø. De fem forutsigelsene jeg har for neste år dreier seg om tilgjengelighet og markedsdynamikk, samt fortsatt bruk av farger. For det første tror jeg vi er på et sted der vi kanskje begynner å se en nedgang i prisene. Hvordan dette oppnås, gjenstår å se, men det er flere metoder merker kan vurdere. Bortsett fra prissetting, er det fortsatt mye rom for merker å prøve nye fargepaletter - kanskje noen av de mest ikoniske modellene følger denne veien. Samtidig har samarbeidet mellom klokkemerker og populærkulturfranchiser mye rom for vekst. Det kan hjelpe til med å bringe inn et nytt element av markedsføring for klokker og tilby noen potensielt spennende lanseringer. Disse forutsigelsene er alle mine meninger, og jeg ser frem til å se hvordan bransjen fortsetter å utvikle seg. Gi meg beskjed hvis du er enig med disse ideene, og hvis ikke, vil jeg gjerne høre dine forutsigelser for 2024!

Ønsker du en uforpliktende prat?

Send oss en forespørsel