ROLEX 2023: AVVIKLET MOT NYE (FINN FORSKJELLENE)

ROLEX 2023: AVVIKLET MOT NYE (FINN FORSKJELLENE)

Vi vet alle nå at Rolex har fornyet hele Daytona-serien, mens noen er helt avviklet, som 116508 "John Mayer" og Meteorite Daytona, har de fleste fått en oppgradering. En oppgradering i bevegelsen fra Calibre 4130 til Calibre 4131, en slankere kasse, og bezelen er litt mer innfelt i kassen gjelder for alle Daytona, samt på de nye Daytona-urskivene har de alle slankere timeindikatorer og slankere subdial-ring. Alle disse endringene gjelder for den nye Daytona, men det er noen subtile endringer i noen av urskivene. Her er forskjellene vi kan se så langt. Kan du oppdage dem?

Fans av Rolex Daytona vil ønske å vite nøyaktig hvordan den nye Rolex Daytona i stål for 2023 er annerledes enn den tidligere 116500LN-versjonen, som vi nå kan kalle "den gamle Daytona". Denne grundige sammenligningen vil avdekke de minste nyansene som gir et merkbart annerledes inntrykk på håndleddet. Den nye Rolex Daytona er større, bredere og mer iøynefallende på utsiden, med en ny urskive som dekker en bevegelse som er rekonstruert for første gang på nesten et kvart århundre.

Så mye som noen liker å tro at nøkkelingrediensen til Rolexs usammenlignbare popularitet og suksess er hypen, kommer en stor del av det faktisk fra den langsiktige konsistensen i sitt produktsortiment, den konstante gjentakelsen av Rolex-produktnavn og designkoder i verden rundt oss, og selskapets sterke selvbeherskelse når det gjelder timing og utførelse av modelloppdateringer. Med alt dette i bakhodet vil det ikke komme som noen overraskelse at 2023 Rolex Daytona-klokken i stål i stor grad består av små endringer - og svært få, om noen, store endringer. For Rolex-entusiaster er det mye fascinerende som skjer, så la oss nå oppdage hvordan den nye Daytona er annerledes fra den gamle.

Hvordan er den nye Rolex Daytona i stål fra 2023 forskjellig, eller er dette den "Super Case" Daytona?
Den nye stål-Daytona er referanse 126500LN, ett nummer opp, om du vil, fra den venteliste- og gråmarked-favoritten 116500LN som har vært med oss siden 2016. Her er den første fascinerende biten av Rolex Daytona-klokke-trivia for deg: På den stålbaserte versjonen, inkludert "to-tone" Daytona med stålkasse og gullbezel, var kassen faktisk asymmetrisk. Hvordan det? Lugene til venstre var designet for å være bredere enn de til høyre, for å balansere "visuell vekt" av kronografknappene, kronen og kronvernet på høyre side av kassen. Dette er noe du aldri vil glemme når du først har sett det - men du har sannsynligvis ikke lagt merke til dette før noen påpekte det for deg. De spisse, asymmetriske lugene holdt seg inntil 2023 på stålmidtkassens Daytona-klokker, samt på 18k gull Daytona med 18k gullarmbånd. De tykkere, symmetriske lugene ble først introdusert i 1993 på 18k gull Daytona med lærrem og, med unntak av det nevnte, ble disse tykkere lugene normen på solid 18k gull og platina Daytona-klokker.

Den neste viktige forskjellen lå derfor i formen på lugene. Frem til oppdateringen i 2023 hadde stål-Rolex Daytona-klokker og to-tone-versjoner spisse luger (sett til høyre på bildet ovenfor), en liten egenskap som har spilt en viktig rolle i forfiningen og delikatessen til den generelle ståldesignen av Daytona. I motsetning til dette hadde Daytona i solid 18k gull og platina flate føtter på lugene, noe som ga betydelig vekt og tilstedeværelse. For 2023 vil alle Rolex Daytona-klokker, inkludert stål- og to-tone-modellene, ha flate luger, det vil si de du ser til venstre på bildet ovenfor. Vi vil legge til dette en siste bit av trivia: Frem til 2023 hadde edelmetall-Daytona-modeller bredere kasseprofiler. På stål nådde bezelens kant langt utover profilen til kassen, mens på edelmetallversjonene hadde kassesidene mer volum. Igjen, for 2023 vil alle Daytona-klokker ha samme kassedesign, uansett materiale.

De som er kjent med og verdsetter den nøye balanserte proporsjonene til den nå tidligere stål-Rolex Daytona, vil finne oppdateringen til lugedesignet som en av de mer påvirkningsrike endringene. På håndleddet har dette gjort Daytona til en noe mer "lugget" klokke. Selv om det ikke er så alvorlig som "Maxi Case" eller "Super Case" -oppdateringen som GMT-Master II fikk i 2005, og Submariner gradvis mellom 2008 og 2010, vil det likevel være en markant endring i proporsjonene til stål-Daytona for de som bryr seg om slike ting. For vår subjektive vurdering av hele omformingen, les videre.

Også nytt for 2023 er metallrammen rundt Cerachrom-bezelen på Rolex Daytona. Dette er en annen umiddelbart merkbar oppdatering som påvirker hver Daytona med en Cerachrom-bezel - utvalgte gull-Daytona-klokker vil fortsette å ha en enkel 18k gull-bezel. Rolex har bekreftet for oss at bezelen forblir en monoblokk Cerachrom-keramisk del inni og er ikke en bezel-innlegg som de på for eksempel GMT-Master II. Denne dekorative metallrammen dateres tilbake til 1965 med introduksjonen av Oyster Daytonas. Den samme perioden inkluderte referanse 6240/6241 - også kjent som Paul Newman Daytona. Rolex kan ha latt seg inspirere av hypen rundt de fantastiske (og tvilsomme) auksjonsresultatene for Paul Newman Daytonas, noe som kan forklare tilbakekomsten av dette designelementet.

Den nye Rolex Daytona for 2023 er også bredere og opptar mer plass på håndleddet enn forgjengeren. Rolex, av en eller annen grunn, foretrekker å forenkle ting og fortsetter å kalle Daytona en 40mm bred klokke. Vel, den nye Daytona ser større ut, takket være de bredere og lengre lugene, men også en større kassediameter. Mellom klokken 8 og 2, er diameteren til den avviklede 116500LN bare 38,88mm - uten knapper, som er vanlig å måle diameteren på en kronograf - mens den nye 126500LN er akkurat 1mm bredere med 39,88mm. Interessant nok forble urskiveåpningen den samme størrelsen, noe som også spiller en viktig rolle i størrelsesoppfattelsen. Selvfølgelig må du ha et øye for slike nyanserte oppdateringer, men det er definitivt en økning i diameter.

Denne side-ved-side-sammenligningen avslører noen andre bemerkelsesverdige endringer på 2023 Rolex Daytona i stål. De spisse kronvernbøyene som kompletterte de spisse lugene på den forrige modellen er borte, i stedet er det mer fremtredende kronvernbøyene med økt flat flate (merket i blått), igjen for å passe til det nye lugedesignet. En nærmere titt på den øvre knappen viser best hvor mye mer fremtredende og faktisk bredere midtkassen er på den nye Rolex Daytona 126500LN (merket i rødt). Mens på den nå avviklede versjonen dannet bezelen en slags tak over midtkassen, og strakte seg ut og forbi kanten av kassen selv, har den nye versjonen de bredere lugene og større kronvernbøyene nok volum til å stikke ut under bezelen. Til slutt, og merket i grønt, er metallringen rundt bezelen som vi allerede har nevnt. Med de kraftigere lugene, kronvernbøyene og kasseprofilen, kan vi kalle dette den "Super Case Daytona" - eller "Maxi Case", som noen foretrekker å si?

Hvordan er urskiven på 2023 Rolex Daytona i stål annerledes
Etter å ha stille økt kassedimensjonen, måtte urskiven følge med for å holde proporsjonene intakte. Den nye Daytona-urskiven har betydelig slankere subdial-rammer der arabisk numerikk fyller sine respektive ringer mer fullstendig. En annen hemmelig Daytonatrait, de "feilnivå" 3 og 9 klokke-urskivene som er plassert litt over den imaginære horisonten mellom 3 og 9 klokke-urskivene, er selvfølgelig her for å bli, samt den røde Daytona-teksten over 6 klokke-urskiven. Selv om urskivene ser ut til å ha vokst i størrelse utad, er det faktisk på innsiden av rammen at Rolex har barbert av noen få tideler av en millimeter.

Også nye er timeindikatorene som er slankere, lengre og mer vinklede enn før. Ivrig Daytona-historikere vil legge merke til at deres "nye" design faktisk går tilbake til det som ble sett på Rolex Daytona i 1988. For øyeblikket er stål-Daytona tilgjengelig med de samme to urskivealternativene, nemlig en svart urskive med sølvfargede urskiver, og en hvit urskive med svarte urskive-rammer som kalles Panda-urskiven. Urskivene har beholdt sine konsentriske "snailed" mønstre, som Rolex kaller det, selv om dette detaljene nesten er umulige å sette pris på med det blotte øye, selv med god nærsynssyn. I motsetning til med noen andre modelloppdateringer, har Rolex beholdt fargen på den luminescerende "Chromalight display" uendret til blå for den nye Daytona. På samme måte er viserne og timeindikatorene fortsatt i 18k hvitt gull. Til slutt har Rolex holdt fast på de teknisk ukorrekte inndelingene på kronografsekundsporet. Rundt kanten av urskiven, mellom de fulle sekund-/minuttindikatorene, er det 4 linjer som deler hvert sekund i 5 deler - noe som hadde mening da Daytona hadde en 1/5 sekunds bevegelse på 1960-tallet, men passer ikke bra med 1/8 sekunds bevegelsen Daytona har hatt siden 1988.

Hvordan bevegelsen i Rolex Daytona i stål for 2023 er annerledes
De som er observante har sikkert lett etter den lille kronen som dukker opp under klokken 6 på urskiven, og faktisk har hver 2023 Rolex Daytona-klokke denne lille detaljen som indikerer tilstedeværelsen av en ny generasjons bevegelse inne. Rolex 4131-bevegelsen markerer den første publiserte oppdateringen til 4130, den meget roste selvoppladende kronografbevegelsen som Rolex designet, utviklet og har produsert siden 2000; selv om det over årene har blitt implementert noen små, upubliserte oppdateringer i 4130. Den nye Rolex kaliber 4131 forblir skjult av en solid baklokk på alle Rolex Daytona-klokker, med unntak av platina Daytona.

Rolex Caliber 4130 compared with Rolex Caliber 4131 in the Daytona watch.

Her er de spesifikke forskjellene mellom Rolex 4130- og Rolex 4131-bevegelsene - og det er mange. Det evige selvoppladingssystemet til 4131 bruker over dobbelt så mange kulelager (rød sirkel), slik at det gir større holdbarhet og en jevnere operasjon til den automatiske oppvindingsfunksjonen. For å være rettferdig er Daytona-utstyrt med 4130 blant de mest stille kronografer der ute, det er nesten umulig å høre rotorens bevegelse, selv når den blir provosert av en voldsom risting av klokken. Sirklet i grønt er Paraflex støtdemperen, en potensiell oppgradering fra KIF støtdemperen på 4130. Skjult i bevegelsens indre og sirklet i lilla er Chronergy escapement, Rolexs høyeffektivitets escapement. Du kan lære mer om Chronergy escapement i imponerende detalj fra SJX her. De gjenværende endringene fokuserer på estetikken til Rolexs kronografbevegelse: Den nye 4131-kaliberen har fått Rolex Côtes de Genève striping (merket i blått), en betydelig forbedring over den bøyde børstede finishen på 4130. Rolex har gjort Genève-stripene til sine egne ved å legge til en polert spor mellom stripene. Til slutt har juvelene nå en gylden chaton (oransje), og rotoren er nå åpnet opp for å avsløre mer av bevegelsen og har Rolexs krone og teksten Chronometer Perpetual (merket i gult) - selv om, uforklarlig nok, alle er opp ned.

Rolex Chronergy escapement

Selv med tillegg av den svært effektive Rolex Chronergy escapement, påstår merket ikke noen forbedringer i ytelsen til 2023 Rolex Daytona. Klokken er fortsatt sitert med "ca. 72 timer" strømreserve, og den nye Daytona er regulert til å fungere med de svært strenge tidsavlesningstoleransene som gjelder for hver Rolex-klokke som for øyeblikket produseres, det vil si -2/+2 sekunder per dag. Det sagt, den forbedrede effektiviteten til escapementet kan hjelpe Daytona med sin eneste komplikasjon, kronografen, å fungere mer nøyaktig gjennom strømreserven og/eller strømreserven vil bli mindre påvirket nå hvis kronografen holdes i gang hele tiden.

Rolex oppdaterer sjelden estetikken til bevegelsene sine, men det har de faktisk gjort på en allomfattende måte med 2023 Rolex Daytona og dens 4131 kaliber. Selv om gjennomsiktige baklokk er eksklusive for platina Daytona og den nye 1908-kolleksjonen av Rolex-dressklokker for øyeblikket, kan utviklingen av penere bevegelser (til slutt) være Rolex som setter seg opp for snart å tillate et bredere spekter av kunder å sette pris på denne viktige komponenten av deres svært dyre nye klokke.

Avslutningsvis, vår subjektive analyse av 2023 Rolex Daytona i stål
Mens Rolex hevder å være helt dedikert til den evige streben etter utmerkelse - en misjonserklæring som gjenspeiles av sitt enestående utvalg og mengde bemerkelsesverdige høytytende bevegelser, blant annet - unnslipper selv ikke "The Crown" presset med å gjøre noe bare for å gjøre det. Med lanseringen av stål Rolex Daytona 116500LN i 2016, visste kanskje ikke engang Rolex hva en utfordring det ville bli å prøve å forbedre den designen og utførelsen. Sju år senere, 60-årsjubileet for kolleksjonen har markert tiden for at "noe" skal skje, og Rolex ble forventet å møte denne prøven ansikt til ansikt og på en eller annen måte endre en av sine beste noensinne design - 116500LN stål Daytona.

Selv med alt dette i bakhodet, må vi si at mange av oppdateringene til Daytona, spesielt stål-Datona, virker som vanskelig å rettferdiggjøre endringer som representerer mer av et skritt tilbake enn fremover. Den asymmetriske designen, den delikate formen på lugene, kasseprofilen og timeindikasjonene, den monoblokk- og innrammede keramiske bezelen, de perfekte proporsjonene til stål-Daytona - ingen av disse er klokkedesignelementer som skjer tilfeldig, i hvert fall ikke på dette nivået. Og likevel er alle disse bevisste og beregnede raffinementselementene blitt opphevet uten noen historisk eller praktisk begrunnelse.

Vi vil avslutte dette avsnittet her. Det er tilstrekkelig å si at vi foretrekker lugdesignet, den delikate kasseprofilen, den snedige asymmetrien og fremfor alt de generelle proporsjonene til 116500LN. Men hva med deg? Gi oss beskjed i kommentarene nedenfor.

Ønsker du en uforpliktende prat?

Send oss en forespørsel